logo-new-bluesbreeker

 

 

 


button-home

 

button-recensies

 

button-gastenboek

Standing In The Shadow - King King
(Hatman 2031)

Tekst: Jeannette Bes

King-KingKing King brengt met “Standing In The Shadows” hun tweede album uit en net zoals het eerste album staan er ook nu weer bijzonder interessante songs op.

Het nummer ‘Sinner’ komt mij op de cd wat gewoontjes binnen, maar waarschijnlijk ben ik al te verwend met hun live performance.
‘A Long History of Love’ wordt ingezet met een uiterst gevoelige snaar, zowel vocaal als instrumentaal. Dit lied pakt mij helemaal in, het raakt mijn gevoel met een plaatsvervangend gevoel van wanhoop en zeker weten. Dit lijkt mij het nummer van de cd die de slow blues liefhebbers zeker aanspreekt.

Een uiterst opvallend nummer is de cover ‘Jealousy’. Het origineel heb ik vaak beluisterd en menige cover meebeleefd. Maar nu vol in de heftigheid van het stemgeluid van Alan, weer met de zekerheid van de beleving zet hij deze ervaring om in ziel strelende wanhoop. Van zachte akkoorden naar heftige slides die mij de rillingen over mijn rug geven. Ik verwacht wel dat vele zullen teruggrijpen naar het origineel van Frankie Miller of de versie van Joanne Shaw Taylor. Doch volgens mijn mening en smaak is de bloedmooie versie van King King er eentje van wereldklasse.

Bijzonder is het nummer ‘What Am I Supposed To Do’. Geschreven door Alan, Lindsey en Steve Nimmo. Vooral Bennet Holland sprankelend op de keys, die dit mooie layback nummer via de achtergrond een vervolmaking van het trieste verhaal via de gitaren naar voor laat komen.

‘One Time Around’ is dan weer een stevig blues rock nummer die mij laat denken aan het ook zo voortreffelijke geluid van The Nimmo Brothers. Naar mate ik steeds verder in het nummer getrokken wordt, komt toch duidelijk het gevoeligere typische geluid van King King naar boven. En met een heftig gitaarduel zit ik weer rechtop mee te tip toe’n op mijn stoel

Met het nummer “Can’t Keep From Trying’ ingezet met alweer het sparkelende keys werk van Holland en Lindsey beheerst op basgitaar beschrijft Alan met een vette knipoog de wil van een mens om zichzelf te mogen zijn. Dit is een heerlijk uptempo nummer met funky en soul invloeden waar ik meteen bij de eerste noot van gecharmeerd raak.

En alweer verrast King King mij met een soul nummer ‘Coming Home’ (Rest Your Eyes). Een vertederend easy listening nummer met het pakkende stemgeluid van Alan. Live on stage zou dit nummer met een stevige sax party absoluut niet misstaan.
De tweede cover van dit prachtige album is ‘Heavy Load’ van A Frasier & P Rodgers. Opvallend is het rauwe stemgeluid die in dit nummer zit, de stevige gitaar partijen van Alan en Lindsey. Voor mij is de tegenstelling van de zware gitaren en de rauwheid van het vocale stuk iets te groot, ik mis de pakkende feeling die ik normaal ervaar bij King King.  Des al niet te min een mooi nummer dat op deze cd niet misstaat. Wel valt geheel positief mij in dit nummer het puike drumwerk van Wayne Proctor op.

En met het nummer ‘Let Love In’ komt weer een uptempo funky en groovy eigen geschreven nummer voorbij die niemand onberoerd zal laten. Bijgestaan in backing vocals door The Butler Family maakt dat dit een zeer verfrissende afsluiting van het album is en een welkome afwisseling van dit buitengewoon album.

Liefhebbers van slow blues komen absoluut aan hun trekken met “Standing In The Shadows”. Met genoeg ruimte voor vernieuwende invloeden van het funky en soul sound is dit een zeer creatief en exceptionele cd. En niet alleen voor het pakkende timbre in Alan’s stem, zinderend op gitaar en ook mede door sprankelende keys van Bennet Holland en pittige bas van Lindsey Colson, overigens mede schrijver van acht van de tien nummers op dit album en de voortreffelijke drum van Wayne Proctor.
Een must have album wat naar mijn idee zeker niet in ieder zijn of haar blues collectie kan en mag missen.