logo-new-bluesbreeker

 

 

 


button-home

 

button-recensies

 

button-gastenboek

Bend In The Road – Jeremy Spencer.
(Propelz)

Tekst: Harm Lutke

Jeremy-SpencerWie was Jeremy Spencer toch ook al weer? Ik moet behoorlijk diep in mijn geheugen graven en beleef een ‘och ja’ moment als blijkt dat hij indertijd deel uit maakte van (de echte) Fleetwood Mac, dat wil zeggen ten tijde van ‘Albatross’, ‘The Green Mahalishi’, ‘Need Your Love So Bad’ en ‘Oh Well’, om maar een paar tot klassieker verworden hits te noemen.
Zeg maar de periode dat Fleetwood Mac nog een bluesband was. 

Nadat Peter Green uit de Mac was gestapt verliet ook Jeremy om onduidelijke redenen de superband en sloot zich aan bij een religieuze sekte, waar hij tot op vandaag nog steeds lid van is. Muziekaal heeft hij niet stil gezeten en bracht eens in de zoveel jaren een c-deetje uit, maar kennelijk zijn die alleen bekent bij de happy few die hem bleven volgen. 

Bend In The Road, dat in 2012 verscheen, is door dat je de artiest (in eerste instantie) niet kent, typisch zo’n cd waar je bij toeval tegen aan loopt en die verrassend goed blijkt te zijn. 
Na afgeteld te hebben komt de cd traag opgang met ‘Homesick', een slow blues van Homesick James (neef van Elmore James) met slidespel zoals het ook bij de oude Fleetwood klonk. Elmore James, die altijd al van invloed was op het gitaarspel van Jeremy, wordt hierna zelf geëerd op het up tempo ‘Cry For Me’.
Jeremy is geen wereldzanger maar dat hij een begenadigd gitarist is, daar bestaat geen twijfel over en mocht je niet overtuigd zijn luister dan maar eens naar het instrumentale ‘Whispering Fields’.
Op het country-achtige ‘Walked a Mile’ glijden zijn vingers soepel over de slide gitaar.
Het op ‘Nervous Breakdown’ (Eddie Cochran) geïnspireerde ‘Earthquake’, is een van de leukste nummers en hier op komt zijn stem toch nog best goed uit de verf.
Daarna volgt de tweede instrumental en wordt op ‘Aphrodite’ het Griekse landschap geschilderd met Jeremy dit keer op piano. Het gitaarwerk laat hij over aan Brett Lucas, die niet onder doet voor de meester. Het is zelfs moeilijk te zeggen wanneer je Jeremy of Brett op de gitaar hoort omdat de piano op veel nummers aanwezig is. Met James Simonson-bas, Todd Glass-drums en Rachel May-stembanden, heeft hij sowieso een fantastische begeleiding om zich heen verzameld en daar is hij ook wel trots op afgaande op het door Jeremy zelf vervaardigde schilderij dat het booklet siert
Ook ‘Secret Sorrow’, waar bij Jeremy ook de orgel partijen voor zijn rekening neemt, is een sterk nummer dat hangen blijft en roept onmiskenbaar herinneringen op aan de oude Mac want raakvlakken met ‘Need Your Love So Bad’ zijn duidelijk aanwezig.
‘Stranger Blues’ van Elmore Jones wordt van Latin ritmes voorzien en ook Homework (Otis Rush) krijgt een ander jasje, maar wel een waarmee je over straat kan.

Een rust moment dient zich aan met de derde instrumental ‘Desired Haven’, een nummer dat hij in 1972 schreef toen hij de Mac een jaar daar voor had verlaten.
Om een aparte sfeer te creëren voor ‘Come To Me’ wordt de hulp ingeroepen van Molly Hughes-viool en Mimi Morriss en Stefan Koch op de cellos. Ook is Duncan McMillan op dit album te horen op accordeon.
Een nummer dat verschillende draaibeurten nodig heeft om het op de juiste waarde te schatten is ‘Merciful Sea’ waarbij Jeremy weer achter de toetsen van zijn piano kruipt. Als je de ogen sluit en je door de langzame golfbewegingen van de grote plas laat leiden is het een prachtig nummer, maar het blijft op dit album een ietwat vreemde eend in de bijt.
Merciful Sea’ was tevens de pauze voor de strijkers, want zij moeten weer aan de bak op ‘Refugees’, een lekker up tempo nummer, dat anders doet vermoeden door zijn trage piano intro.
De titeltrack heeft hij voor het laatst bewaard en daarop komt de stem van Rachel May goed tot zijn recht.

Bend In The Road is een uitermate onderhoudende cd met schitterend slide/gitaarspel, die bij een knapperend haardvuurtje volledig tot zijn recht komt en ja, natuurlijk een must have voor de Fleetwood Mac fans van het eerste uur.