logo-new-bluesbreeker

 

 

 

button-home

 

button-recensies

 

button-gastenboek

The Freedom To Fail - Guy Forsyth

(BCM1202)

guy-forsythJe kunt misschien veel van Guy Forsyth zeggen maar dat het een grijze muis is absoluut niet. Muzikaal gezien is het zelfs een duizendpoot die op veel, heel veel instrumenten de weg weet. Maar ook niet schroomt om van het geijkte bluespad af te gaan zoals hij bewijst met zijn recente album “The Freedom To Fail”. Een diversiteit aan instrumenten die voor een diversiteit aan muziekstijlen laten horen maar toch met als basis de blues.

Je hoor het al bij het openingsnummer: ‘Red Dirt’. Slide afgewisseld met blazers en de ietwat rauwe stem van Guy zorgen voor de bluestoon op dit nummer. En let dan ook eens op de viool die je hoort deze geeft het nummer een stukje country-invloed mee.

Twaalf door Guy Forsyth geschreven nummers zijn er op de cd gezet met zoals gezegd enkele verrassingen daarop. Het varieert van blues, pop, country tot en met roots maar wel in de juiste proporties en zeer zeker geen reden om af te haken bij het beluisteren van het album. Zijn band, 3 man sterk, wordt hier bij menig nummer aangevuld met gastmuzikanten die allemaal een specifiek instrument bedienen en menig nummer voorzien van een extra dimensie. Dat houdt ook in dat de schrijverskwaliteiten van Guy Forsyth hoog en innovatief ingeschat mogen en misschien wel moeten worden.
Het mooie van Guy is dat zijn albums en ook zijn live-gigs altijd spannend en verrassend zijn. Daar heeft hij op “The Freedom To Fail” ook voor gezorgd omdat na het bluesy openingsnummer een stevige rock-pop song volgt. Tenminste zo wil ik de stijl hier omschrijven omdat dit nummer het ook in een top niet slecht zou doen.

Gelijk daarachter komt de volgende verrassing een gospel interpretatie. het a capella uitgevoerde nummer ‘Sink’ Em Low’. Veel geklap en stompin’ footwork met integere maar vooral indringende zang. Of neem het rustige rootsnummer: ‘The Things That Matter’ gepassioneerd zongen en met prachtige achtergrondzang en ondersteuning van onder meer een voortreffelijke slide en heel zuinig de harp. Een sterke mix van instrumenten maar ook een krachtige song.
Experimenteren zit hem ook in het bloed beluister daarvoor maar eens het tango-achtige ‘Can’t Stop Dancing’ met daarin verwerkt een legio aan geluiden en instrumenten. Het lijkt onsamenhangend te zijn maar geeft toch iets speciaals aan het nummer. Dat noem ik nog eens lef hebben om dit te doen.

Het met roots en country-invloeden doorspekte ‘Balance’ dat daarop volgt sluit hierop goed aan van de temperament volle tango naar het gedegen en inhoudelijke werk. Mooi gezongen en toch wel een hoofdrol voor de ukelele. Of neem nu het nummer ‘Played Again’  dat mij enigszins aan de jaren zeventig doet denken. En de gitaarlick doet me denken aan de Beatles.

Een ballad die me nogal wat doet is het nummer dat opent met telefoongerinkel en dan heel mooi ingetogen zijn weg verder zoekt in mijn gehoor: ‘Should Have Been Raining’. Er staan veel mooie songs op het album maar dit nummer behoort bij mij toch wel tot een van mijn favorieten.
Guy Forsyth komt met “The Freedom To Fail” weer verrassend voor de dag. Onvoorspelbare muziek die, als je hem beter kent, wel van hem zou kunnen verwachten maar toch erg verrassen. Bij Guy Forsyth is het dan niet te zeggen of dit zijn beste album tot op heden is. Heeft vooral te maken met de smaak van diegene die luistert maar het blijft wel onmiskenbaar strakke muziek die fraai in elkaar steekt en daarbij nog spannend en gedurfd is.

 

 

ydhjse40byh aa48